Butiksejere negligerer deres egne ressourcer.

Af Per Poulsen

Jeg har igennem længere tid fulgt debatten omkring internettets overtagelse af detailbutikkernes omsætning. Jeg synes, at debatten mangler fokus på, hvor meget det enkelte menneske rent faktisk har af unikke ressourcer. Ressourcer, som internettet ikke kommer i nærheden af de næste mange årtier. 

Min egen aha-oplevelse kom, da jeg skrev ’Indsigten’ i 2017. Det gik op for mig, da jeg var i gang med at planlægge lancering af bogen, at jeg netop grundet bogens enkelthed og let tilgængelighed delte noget, der var så essentielt og så enkelt, at alle kunne genbruge eller reproducere det. På den måde ville jeg risikere at minimere mine egne forretningsmuligheder. Det var dog heldigvis kun en flygtig tanke. Min konklusion blev hurtigt, at det er de færreste mennesker, der rent faktisk får fuldt udbytte af noget, de interagerer med, som ikke er levende, ikke har en sjæl eller en personlighed. Med andre ord et menneske, som kan forstå dem, sætte sig i deres sted og bidrage til at opfylde deres ønsker og behov. 

Det samme kan siges om fitnesscentre. Langt de fleste menneskelige kroppe kan trænes fuldt ud med de foranstaltninger eller redskaber, som man kan have i sit hjem. Jeg er sikker på, at mange fitnessapparater er købt netop i den tro. Ofte baseret på ideen om at “jeg vil stå hjemme foran mit fjernsyn og træne”, uden at det på nogen måder, har ført til begrænsninger af fitnesscentrenes succes. Årsagen? Vi savner simpelthen oplevelsesdimensionen. På samme måde kan nævnes biografernes opblomstring, i en tid, hvor der aldrig har været solgt så mange højopløsnings storskærme og surround-anlæg til etablering af hjemmebiograf. 

Jeg oplever at ’butiksdøden’ for mange butiksejere sker inde i hovedet på dem. Det sker grundet den helt naturlige måde vi, som mennesker, opfatter verden på, (Modellen af verden), hvor vi naturligt søger at minimere farer, før vi nyder det gode i livet. Dialogen om internettets overtagelse af detailhandlen kan derfor have en stærk emotionel påvirkning på en butiksejer. Det risikerer at styre butiksejerens fokus > tanker > følelser og dermed de signaler butiksejeren sender til sine ansatte, som igen skinner igennem til kunderne.   

Det er for nemt bare at følge de gængse tanker om, at digitalisering er stærk og at digitalisering resulterer i en mere effektiv livsførelse, som menneske, hvor vi kan nøjes med at sidde hjemme og foretage alle vores indkøb via nettet. 

Jeg oplever selv, og i min omgangskreds, at en god oplevelse er meget motiverende for vores adfærd. Vi kører langt for at være sammen med gode venner. Vi investerer tid i at finde specielle madvarer, som vi tager os tid til at forberede, når der kommer gæster. Vi kaster med nylonkugler efter nylonkegler (bowling) i timevis, fordi det er hyggeligt. Vi gør, med andre ord, mange ting, alene fordi det gør noget godt for os. Jeg kunne let fortsætte listen. 

Min pointe er at, hvis vi emotionelt føler eller værdioplever, at det er tiden værd, så går vi langt for at gøre det. Vores emotionelle relation med noget eller nogen, det der i NLP hedder et anker, er dermed til stede. Som menneske vil vi naturligt blive “trigget’ af det, når vi tænker på at gøre noget. Det betyder altså, at når vi oplever noget, som er emotionelt behageligt eller dejligt, vil vi instinktivt tilstræbe at gentage det. Derfor har engagerede butiksejere, der igen og igen evner at skabe en god oplevelse i deres butik, en styrke der langt overgår internettet. 

De butiksejere skaber så god en oplevelse, og dermed hukommelse (et anker) i os, at det er rart at komme i den specifikke butik. Det resulterer i tanker og ønsker om at genbesøge butikken, idet tankerne skaber en følelse af lyst, energi, positivitet, imødekommenhed i os. 

Mit bud til at hjælpe butiksejere er at styrke deres emotionelle intelligens. At hjælpe butiksejere til at genskabe og udvikle den gode oplevelse i deres butik. Så butiksejeren sender en masse god energi ud til sine ansatte, så de lades op og derved sender den gode energi videre ud til alle deres kunder, som så deler den med deres bekendte, der også får lyst til at besøge butikken. 

Emotionel Intelligens er den vigtigste kompetence for mennesker, der ønsker at trives i fremtidens hastigt foranderlige verden. Emotionel Intelligens er netop den faktor, som internettet ikke kan måle sig op imod. Uanset, hvor mange chatbots og chatfora internettet etablerer, der forsøger at skabe en emotionel forbindelse med ’brugeren’, så er der lang vej endnu før ’maskine’ erstatter ’mennesket’. 

Så kære butiksejere, skift jeres bekymringer ud med positive overbevisninger og tanker, så de styrer jeres energi og påvirkninger. Skab de oplevelser, der sikrer, at jeres kunder til hver en tid vil komme til jer for at få den virkelige oplevelse med virkelige mennesker, der virkelig ved, hvad det er, de arbejder med. Skab energi og positivitet hos jer selv, videre til jeres ansatte og helt ud til jeres kunder. Med god energi, godt humør, fokus på butiksudvikling og fornyelser, ønsker jeres kunder fortsat de næste mange år at komme i jeres butik. 

Så drop de negative overbevisninger og sæt skub i dine egne ressourcer!