Hvad er EI eller Emotionel Intelligens?

EI står for ‘Emotional Intelligence’ – på dansk oversat til ‘Emotionel Intelligens’ eller ‘Følelsesmæssig Intelligens’.
Der er lidt forvirring omkring brugen af begreberne Emotionel Intelligens og Følelsesmæssig Intelligens herunder forkortelserne EI og EQ. EI refererer til Emotionel Intelligens på dansk Følelsesmæssig Intelligens og EQ bruges nogle gange om det samme, men refererer reelt til det engelske ‘Emotional Quotient’, som er den faktor der måles i, når personers og organisationers emotionelle intelligens måles og testes. Følelsesmæssig Intelligens har ikke en ‘dansk’ forkortelse.
I HUMI arbejder vi primært med udvikling og i mindre grad med målinger og har valgt at bruge udtrykket Følelsesmæssig Intelligens i arbejdet med og om enkeltpersoner og Emotionel Intelligens i udviklingsarbejdet med organisationer
Som begreb kan Emotionel Intelligens eller Følelsesmæssig Intelligens ses som en række evner indenfor selvindsigt, selvkontrol og empati – der skal styrke organisationers og individers forståelse af sig selv og andre.
I HUMI er udvikling af følelsesmæssig intelligens og Emotionel Intelligens en integreret del af alt hvad vi laver. EI er med i vores uddannelser; NLP Business Practitioner, NLP Master Practitioner. Vi inddrager EI og følelsesmæssig intelligens i vores arbejde med organisationsprocesser, som værdier i hverdagen, samarbejde og kommunikation herunder coachingforløb.
Vi arbejder ud fra en kombination af forskerne Adele B. Lynn og Reuven Bar Ons’ modeller. Kombinationen er beskrevet i modellen, EI ved HUMI.
Læs mere om Følelsesmæssig- og Emotionel Intelligens og se modellen EI by HUMI 

Se video

Vil du høre mere om Emotionel Intelligens?
Per Poulsen
Tlf. +45 2834 0350
[email protected]