Praktisk anvendt Emotionel Intelligens
Siden 2006 har vi i HUMI arbejdet baseret på Emotionel Intelligens med inspiration fra Daniel Goleman, Reuven Bar On og Adele B. Lynn’s forskning. Siden 2010 har alle HUMI’s ydelser, som en af de første i Danmark indeholdt og været baseret på praktisk anvendt Emotionel Intelligens.
Emotionel intelligens er den intelligensform, der har den største indflydelse på vores succes i livet. Gennem de seneste årtier har flere og flere forskere fra hele verden påvist, at emotionel intelligens, som kompetence, i langt højere grad end andre kompetencer, definerer de bedste organisationer. At positive følelser, og harmoni i organisationer, forudsiger organisationers effektivitet og resultat - eller sagt mere direkte, følelser ses på bundlinjen.
Udviklingen af vores emotionelle intelligens bidrager ikke blot til at gøre os mere lykkelige. Den giver os en langt større mulighed for at motivere, og påvirke os selv, og andre. Emotionel intelligente mennesker håndterer stress, forebygger og løser konflikter på et langt højere niveau, end andre. Emotionel intelligens udvikler vores evne til optimalt at styrke den måde, vi møder forskellige typer af mennesker på, og i forskellige situationer.
Den evne er fundamental, når vi skal danne tillidsfulde relationer i en verden i konstant forandring. Nogle eksperter går så langt, som at kalde den tillid, som er resultatet af praktisk anvendt emotionel intelligens, den eneste reelle valuta i fremtiden. En fremtid, hvor mange af os oplever, at alt går hurtigere og hurtigere, og verden, grundet medier, internet og moderne teknologier, opleves mindre og mindre.
Nedenstående model er en praktisk orienteret og let anvendelig model.
Da relationer er essentielle for menneskers og organisationers succes, indgår både emotionel intelli-gens og social intelligens i definitionen og i EI-modellen, EI by HUMI.
De forskellige kompetencer er inddelt i 4 hovedgrupper eller batterier og har, som illustreret, i alt 10 undergrupper. Hvert batteri bygger på hinanden i en naturlig videreudvikling af kompetencerne. Varige optimale relationer bygger for eksempel på selvindsigt og selvkontrol, samt evnen til at sætte sig i andres sted (empati).
Mangler en eller flere af disse kompetencer, vil relationen være påvirket negativt. Jo højere ”batteri-niveauet’ er, jo mere positivt påvirkes relationen.
Empati opfattes som en intern kompetence. En intern bevidsthed og ‘broen’ til at skabe gode sociale bånd. Vi skal genkende følelsen bevidst, før vi kan genkende den hos andre. Udover evnen til at sætte sig i andres sted og at forstå andre, indebærer empati også evnen til at lytte aktivt. Først når vi effektivt kan sætte os i andres sted, kan vi virkelig lytte til dem. Og det er evnen til at lytte til hinan-den og virkelig forstå hinanden, der er fundamentet for at skabe gode relationer.
HUMI definerer emotionel intelligens som;
Din evne til at opfatte, vurdere og håndtere dine egne og andres følelser hensigtsmæssigt i forhold til dig selv og dine omgivelser.
Emotionel intelligens handler om at udvide og styrke forbindelsen mellem vores tanker og vores følelser, så vi agerer bevidst og hensigtsmæssigt i så mange situationer som muligt. Emotionel intelligens er med andre ord fundamentet til at opbygge, vedligeholde og udbygge optimale relationer med andre.
Se vores referencer, hvor Emotionel Intelligens er anvendt.