Undersøgelsen er opløftende, idet den viser, at der er meget at bygge videre på. For det første er langt de fleste ufaglærte medarbejdere positivt overraskede over arbejdet, når først de er startet, og det opleves særligt motiverende at yde omsorg for borgerne. Motivationen forstærkes yderligere, når de har mulighed for at trække på deres viden og kompetencer fra deres liv til at øge borgernes livskvalitet.
For det andet er ufaglærte medarbejdere motiverede for at blive fagligt dygtigere. Og de føler sig klædt på til arbejdet blandt andet gennem en god introduktion, adgang til kompetenceudvikling og faglig sparring. Yderligere finder undersøgelsen, at medarbejderne især motiveres af at deltage i faglige fællesskaber, hvis de får lov til at agere som et ligeværdigt medlem, og i samme grad bliver lyttet til som deres faglærte kollegaer.
Den vigtigste motivation, nemlig den indre, er med andre ord på plads, og med nogle ydre rammer, der nærer og understøtter muligheden for at udfolde den indre drivkraft i praksis, er potentialet for fastholdelse, opkvalificering og evt. efter/videreuddannelse stort. Det er da også lovende, at der er et umiddelbart match mellem det, ufaglærte medarbejdere kommer med, og det lederne efterspørger; nemlig motivation for at arbejde med mennesker og relationelle kompetencer. Dér, hvor udfordringerne opstår, er, dels at ufaglærte medarbejdere oplever at mangle strategier og redskaber til at håndtere de følelsesmæssige belastninger, som også er en del af arbejdet samt, at lederne ikke i tilstrækkelig grad oplever at have muligheden for at tilbyde den kompetenceudvikling og det faglige fællesskab, som de efterspørger. Det handler blandt andet om, at de prioriterer de faglærte, når driften skal gå op, men også om at de vil anerkende de faglærte ved at vise, der er forskel på dem og gruppen af ufaglærte.
På den baggrund rejser spørgsmålet sig; hvordan kan vi imødekomme de ufaglærtes behov for flere kompetencer og etablere og fremelske et fagligt fællesskab på tværs af faggrupper, som er ligeværdigt og samtidigt tager højde for forskellene i de fagfaglige kompetencer?
Her kan Vitaliserende Kommunikation introduceres som en umiddelbart lavthængende frugt, der imødekommer begge dele.