Hvad er emotionel intelligens?
EI står for ‘Emotional Intelligence’ på dansk oversat til ‘Emotionel Intelligens’ eller ‘Følelsesmæssig Intelligens’. Der er lidt forvirring omkring brugen af begreberne Emotionel Intelligens og Følelsesmæssig Intelligens herunder forkortelserne EI og EQ. EI refererer til Emotionel Intelligens på dansk eller Følelsesmæssig Intelligens og EQ bruges nogle gange om det samme, men refererer reelt til det engelske ‘Emotional Quotient’, som er den faktor der måles i, når personers og organisationers emotionelle intelligens måles og testes.
I HUMI arbejder vi primært med udvikling og i mindre grad med målinger og har valgt at bruge udtrykket Følelsesmæssig Intelligens i arbejdet med og om enkeltpersoner og Emotionel Intelligens i udviklingsarbejdet med organisationer.
Som begreb kan Emotionel Intelligens eller Følelsesmæssig Intelligens ses som en række evner og kompetencer indenfor selvindsigt, selvkontrol og empati, der skal styrke organisationers og individers forståelse af sig selv og andre.
Forskningen konstaterer, at Emotionel Intelligens er den intelligensform, der har den største indflydelse på din succes i livet. Emotionel Intelligens er samtidig den vigtigste faktor for organisationers succes.
Fordelen er, at Emotionel Intelligens er en intelligensform, der i modsætning til traditionel intelligens, kan trænes og udvikles gennem hele livet.
World Economic Forum
Gennem de seneste årtier har førende forskere fra hele verden påvist, at Emotionel Intelligens, som kompetence i langt højere grad end andre kompetencer, definerer de bedste virksomheder. At positive følelser og harmoni i virksomheder forudsiger virksomheders effektivitet og resultater.
Udvikling af vores emotionelle intelligens
Udviklingen af vores emotionelle intelligens gør os ikke bare mere lykkelige, det giver os en langt større mulighed for at motivere og påvirke os selv og andre. Emotionel intelligente mennesker håndterer stress og forebygger og løse konflikter på et langt højere niveau end andre.
Emotionel Intelligens udvikler vores evne til at møde forskellige typer af mennesker optimalt i forskellige situationer. Denne evne er fundamental, når vi skal danne tillidsfulde relationer i en verden i konstant forandring og med krav om omstillingsparathed.
Niveauet af din emotionelle intelligens styrer således dine oplevelser af dit liv, på alle niveauer. Helt afgørende er derfor, hvor effektivt du udtrykker og leder dine følelser indenfor de kulturelle rammer, du bevæger dig i, som eksempelvis din familie, din arbejdsplads og i samfundet i øvrigt. Ligesom din emotionelle intelligens er bestemmende for, hvor meget andre lytter til, hvad du siger. Kort sagt, din personlige påvirknings- og gennemslagskraft.
Top 10 med praktisk anvendt emotionel intelligens
I HUMI har vi mange års erfaring med at udvikle enkeltpersoner, teams, afdelinger og virksomheder.
Erfaringer, der alle understøtter forskningens resultater på området, at hvis vi arbejder med at løfte den enkeltes kompetencer indenfor Emotionel Intelligens og samtidig hjælper fællesskabet til en proces, der løfter kvaliteten af deres fællesskab, er resultatet en sund kultur, båret af stærke værdier, der understøtter det enkelte menneskes muligheder og løfter fællesskabets samlede potentiale.