Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Kapitel 2 - Man ved kun det man ved

Det er jo logisk nok, når man lige tænker over det. Dejligt. Når man lige tænker over det. Også skræmmende, når man lige tænker over det.

Eller, som har været tilfældet for mig i størstedelen af mit liv: trygt. Trygt, fordi jeg valgte at se verden alene gennem mine øjne, mit filter, min viden, mine følelser, og med udgangspunkt i min dagsorden for livet. Med dette livsperspektiv har det været let for mig at vælge det sjove og spændende til, og at vælge det svære og uforståelige fra. Masser af fest og farver, sjove venner, spændende jobs og ganske få bekymringer.

Men indimellem har jeg ramt en mur. Nogle gange hårdt. Det kunne være en situation, der udviklede sig til en konflikt, at jeg ikke kunne leve op til de forventninger andre stillede til mig, og flere gange endte jeg i en hårdknude, eller med ’igen’ at have en ’dårlig chef’. Det er let at skyde skylden på en dårlig chef, men er det nu den sande forklaring?

I dag har jeg i hvert fald et andet perspektiv på det. Ikke at disse chefer var perfekte, men jeg ser nu at min rolle i relationen havde stor betydning for hvorfor og hvordan det udviklede sig mellem os.

Alt dette er hvad jeg ser i bakspejlet nu.

Den nye ingrediens er at jeg har uddannet mig inden for NLP[i] og Emotionel Intelligens[ii]. Først tog jeg som 47-årig uddannelsen som Business Practitioner, og kort efter fortsatte jeg med uddannelsen som Master Practitioner. Mens jeg skriver dette, er der gået snart 2 år siden jeg afsluttede forløbet. Denne periode efter uddannelsen, har også været en udviklingsperiode for mig, for de teknikker og opmærksomhedspunkter, som jeg har fået med mig, gør at jeg løbende, og forhåbentlig resten af livet, kan fortsætte med at udvikle mig selv i den retning jeg ønsker mig.

Noget skal jeg bevidst arbejde med undervejs, og andet sker stort set af sig selv. Meget imponerende, faktisk.

Og hvad er der så konkret sket med dig, Jacob?

Jeg må have været ret forfærdelig at omgås før i tiden, for listen med egenskaber som jeg ikke længere er domineret af, indeholder emner som jeg helt ærligt ikke ret gerne vil forbindes med. Det ville jeg som sådan heller ikke tidligere, men da anede jeg bare ikke at jeg havde disse handlemønstre i mig.

Man ved jo kun det man ved!

Mine væsentligste ’nye egenskaber’ ser nogenlunde sådan ud i dag:

Jeg er blevet bevidst om min egen uperfekthed.

Altså at det giver mening af lytte til nogen, selvom de har en anden mening end mig. At også jeg kan tage fejl.  Det er en stor befrielse for mig nu at give slip på retten til at have ret. At droppe mit patent på det sidste ord, som jeg på en eller anden måde havde tilegnet mig.

Tidligere kunne jeg let mærke vrede og den slags følelser i meningsudvekslinger, men i dag har jeg lettere ved at koncentrere mig om at lytte, tale og være nysgerrig uden at blive ’kapret’ af følelser.

Jeg er blevet bedre til at lytte, og til at spørge ind og være nysgerrig i mine relationer. Og til at være neutral imens. Før i tiden lagde jeg ikke mærke til hvis en hel samtale alene handlede om mig og mine interesser. Sikke mange spændende historier og ny viden jeg er gået glip af gennem tiden.

Stil åbne spørgsmål. En at de mest simple teknikker fra EI-NLP-uddannelsesforløbet. Og hold nu op hvor er den effektiv at anvende i dagligdagen. De gode gamle HV-spørgsmål åbner en samtale op, hvorimod ja/nej-spørgsmålene lukker en samtale mere eller mindre ned. Jeg bruger dette hver dag, og har mig en lille indre fest hver gang jeg får ændret et lukket spørgsmål til et åbent, inden det forlader min mund.

Opmærksomhed på min egen følelsestilstand. Jeg kan i dag tydeligere mærke når jeg ikke er i balance. Altså når en negativ følelse har fået for meget plads i mig.Tidligere, før mit uddannelsesforløb, kunne jeg gå rundt med en grundirritation i mig hele dage ad gangen, uden at være bevidst om det. Nu kan jeg registrere ubalancen, hvilket giver mig mulighed for at handle på det. Det kan være ved enten at gå en tur, lytte til en meditationsøvelse, eller ved at finde ind i en anden følelsestilstand.

Selvværd. En af de store sidegevinster jeg har oplevet, er at jeg i dag har et væsentligt bedre selvværd, end jeg nogensinde har haft. Jeg tør stå ved mig selv på en ny måde. Stoler mere på min egen intuition, og tør træffe beslutninger, som jeg tidligere forsøgte at undgå, eller bare skubbede foran mig.

Og hvad har jeg så brugt den nye Jacob version 2.0 til?

Ud over de åbenlyse fordele ved at blive en bedre ægtemand, far og ven, synes jeg langt bedre om mig selv nu. Disse mål havde jeg da også med ind i uddannelsesforløbet, men at det rent faktisk lykkedes, overraskede mig alligevel. Da jeg startede på uddannelsen, havde jeg mit drømmejob. Eneste ulempe var at der fulgte en portion ’ondt i maven’ med. Hvad det skyldtes, kunne jeg ikke umiddelbart regne ud. Det var en situation jeg også oplevede i mit forrige drømmejob, så på en måde tænkte jeg jo nok at det var normalt at have det på den måde. Men i takt med at jeg gennem uddannelsen blev bedre og bedre til at se mig selv udefra, blev det klart for mig at jeg var havnet på den forkerte hylde. Det kunne ikke bare forklares med ’dårlig chef’ -begrundelsen, som jeg flittigt havde brugt flere gange tidligere. Det var simpelthen bare den forkerte hylde for mig.

Det var en svær erkendelse for mig at nå frem til, men da først erkendelsen var landet i mig, var det ikke svært at få øje på den eneste rigtige konsekvens. Så jeg sagde op. Til den chef jeg selv havde ansat. I den afdeling som jeg selv havde startet 2 år tidligere. Vildt for mig, men uden tvivl den rigtige beslutning.

Nu er jeg selvstændig i samme branche, og nyder godt af kun at skulle planlægge for mig selv, og at jeg alene skal leve op til de krav jeg selv stiller.

Mit liv lige nu er, som jeg oplever det, bedre på de for mig væsentligste parametre. Min familie har fået en far i bedre balance, og synes selv at jeg er en bedre udgave af mig selv.

Om end jeg har gjort udvikling til en del af mit liv, er der fortsat et stykke udviklingsarbejde for mig forude, for….

Man ved jo kun det man ved!


Navn: Jacob Grubbe, Vejle

Job: Selvstændig

Uddannelse: Business Practitioner og Master Practitioner i NLP og Emotionel Intelligens

Læringsemner:

  • Fra modstand til at give sig selv lov til personlig udvikling
  • At turde kigge indad og opleve hvilken værdi det giver at lære sig selv bedre at kende
  • Hvordan ændring af den interne adfærd påvirker og skaber tætte relationer

Perspektivering v/ Per Poulsen

Det har været fascinerende at følge Jacobs rejse, fra den første inspirationsaften, hvor han dukkede op med en vis portion nysgerrighed idet han i sit netværk kendte nogen der havde haft stor succes med personlig udvikling, men også med en god portion modstand. Igennem en stor del af sit voksenliv har Jacob set personlig udvikling som noget underligt, og det at opleve, hvordan han tillod sig at være nysgerrig og derfra begynde at bygge en interesse op og lægge håndbremsen på de indre linjer, har været meget motiverende. Den frihed det har givet ham og særligt i forhold til hvordan det har styrket hans relationer, såvel privat som arbejdsmæssigt, har været og er inspirerende.


[i] NLP står for Neuro Lingvistisk Programmering og er læren om, hvordan vi skaber succes. Grundlæggende handler NLP om, hvordan du opfatter din egen og andres kommunikation. NLP tager udgangspunkt i, hvad de mennesker gør, der er de bedste til at ændre sig selv og til at hjælpe andre til udvikling. NLP kan betragtes som den første positive psykologi i verden.

[ii] Emotionel Intelligens defineres som din evne til at opfatte, vurdere og håndtere dine egne og andres følelser hensigtsmæssigt i forhold til dig selv og dine omgivelser. Nedenstående model er en praktisk orienteret og let anvendelig model, som du med en kort introduktion vil kunne anvende. Emotionel intelligens anvendes mere og mere både af enkeltpersoner og i organisationer. Da relationer er essentielle for menneskers og organisationers succes, indgår både emotionel intelligens og social intelligens i definitionen og i modellen, EI by HUMI. 

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram